Można zapomnieć o cyfrowej transformacji, ale ona z pewnością nie zapomni o nas. Klienci nieustannie poszukują usług wyższej jakości i lepszego doświadczenia a konkurencja – sposobów na obniżanie kosztów i podniesienie efektywności. Branża usług profesjonalnych nie różni się pod tym względem od innych. Kluczowe pytanie brzmi: jak przeprowadzić cyfrową transformację, żeby przejście od tradycyjnej organizacji usługowej do zdigitalizowanej było szybkie i przyniosło oczekiwane rezultaty.
Granice pomiędzy światem analogowym i cyfrowym zacierają się coraz bardziej a nowe technologie informatyczne i telekomunikacyjne otwierają niewyobrażalne wcześniej możliwości w zakresie dostarczania klientom większej wartości. Digitalizacja oznacza nie tylko nowe usługi, ale także nowe modele ich dostarczania . Nie brak jednak zagrożeń a wiele firm z branży usług profesjonalnych nie jest dobrze przygotowanych do mierzenia się z wyzwaniami cyfrowej transformacji. Potwierdził to raport Insight to Action: The Future of the Professional Services Industry* przygotowany przez firmę Deltek, z którego wynika, że 81 procent menedżerów wyższego szczebla nie jest gotowych na ryzyko wynikające z wdrażania nowych, przełomowych technologii.
Jak zatem branża usług profesjonalnych powinna przygotować się na cyfrową transformację? Przede wszystkim należy skoncentrować się na fundamentach. Wdrożenie zintegrowanych systemów CRM i ERP umożliwia generowanie leadów sprzedażowych i ułatwi precyzyjne zarządzanie zasobami organizacji. W miarę jak kurczą się zyski a rosną koszty, kluczowego znaczenia nabiera właściwa, oparta na aktualnych informacjach ocena sytuacji. Z badania przeprowadzonego przez Deltek wynika, że aż w 58% firm „setki godzin” poświęca się na przygotowywanie raportów, które mają umożliwić zwiększenie wydajności i poprawić planowanie. Jednocześnie ponad połowa przedstawicieli badanych organizacji przyznaje, że raporty te koncentrują się w większym stopniu na przeszłości aniżeli przyszłości a do tego dostępne są zbyt późno – kluczowe decyzje, które powinny się na nich opierać, podejmowane są wcześniej. Dlatego trzeba skoncentrować się na sprzedaży, projektach i ludziach: kiedy i jakie kontrakty są potrzebne, ile będzie kosztowało ich dostarczenie oraz czy posiadamy odpowiednie kompetencje.
Oczywiście, nie oznacza to jednak, że można zapomnieć o transformacyjnym wpływie nowych technologii takich jak sztuczna inteligencja czy big data. Kiedy fundamenty są solidne, trzeba zacząć patrzeć w przyszłość. Innowacje zmieniają tradycyjne modele dostarczania wartości i zwiększają możliwości biznesowe – tworzą nowe szanse, ale i zagrożenia. Aktualizowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej nowych technologii i kreowanych przez nie możliwości pozwoli nie tylko na ich wykorzystanie we właściwym zakresie i czasie we własnej organizacji, ale także pozwoli zaoferować usługi eksperckie klientom. Przy tym trzeba pamiętać, żeby nie ulegać modom i marketingowi technologicznemu, zachować ostrożność i nie składać obietnic bez pokrycia. Ostatecznie bowiem celem każdej firmy jest utrzymanie ścisłej zależności między rozwojem technologicznym a poprawą wyników finansowych. Każda zmiana musi mieć przecież jasno określony cel.
* http://more.deltek.com/ProfessionalServicesTrends2018
Niedawno opublikowane studium - 2022 Hinge High Growth Study - przeprowadzone przez firmę...
W świecie, w którym naprawdę nie wiemy, co czeka nas za rogiem, opłaca się mieć...
Rentowność to olej napędowy Twojej agencji. Bez niego Twoja firma przestanie przynosić...
Realizacja projektów na czas i w określonym budżecie to zarówno nauka, jak...